fredag 9. desember 2016

Fredagsintervjuet: Erling Svensen

Fotograferer havets hemmeligheter

Undervannsfotograf Erling Svensen står sammen med marinbiolog Frank Emil Moen bak den populære boken "Dyreliv i havet" som de fleste dykkere i norske farvann har erfaring med. Boken er et oppslagsverk i marin systematikk og blir regnet som selve bibelen for dykkerinteresserte som vil finne ut av hva de har sett under bølgene. Men fotograf Svensen har faktisk bidratt med bilder til over et hundre norske bokutgivelser og tilogmed norske frimerker. Erling Svensens siste utgivelse er en kaffebordbok som viser dyrelivet under vann langs norskekysten på en spektakulær måte. I forbindelse med denne utgivelsen har jeg tatt en prat med den ivrige undervannsfotografen.



Noen bokutgivelser med Erling Svensens undervannsfotografier.

EspenB: Jeg leste i biografien til "Havets hemmeligheter" at du har bidratt med bilder til over 100 bokutgivelser. Med hele to nye bokutgivelser bare i år må du vel nesten sies å være en av norges mest suksesfulle undervannsfotografer gjennom tidene! Kan du kort fortelle hvordan dette eventyret begynte?

Erling Svensen: Jeg har alltid vært interessert i biologi og jeg samler på arter og bilde av arter.

Erling Svensen: Det er alltid moro å få vise hva man kan, og jeg føler mitt bidrag er å vise folk generelt hva vår utrolige kyst har å by på. De senere år har jeg og involvert meg mer i narurvern, og jeg dro på eget initiativ til Førdefjorden for å dokumentere hva fjorden har å by på og for å bidra slik at vi kanskje greier å stoppe dumpingen av gruveavfall i fjorden. For å vise hva som skjer når vi fyller fjordene våre opp med gruveslam så tok jeg bilder i Jøssingfjorden som er ødelagt av gruveslam. Det er skremmende bilder. Etter hvert som jeg har blitt mer kjent så har jeg fått mer forespørsel om bilder. Dyreliv i havet som jeg lagde sammen med Frank Emil Moen jar gjort enorm suksess og er nå ute i 6. opp,ag og den er solgt i mer enn 25000 eksemplar. Den er og oversatt til svensk og engelsk. Så min foto og dykkekarriere har nå vart i 40 år. Og jeg føler jeg har mye mer å gi og vise det norske folk. Nå fikk jeg akkurat en svamp kalt opp etter meg, noe som jeg tar som bevis på at det jeg har gjort blir satt pris på.

EspenB: Mens bibelen "Dyreliv i havet" må sies å være et leksikalsk oppslagsverk er "Havets hemmeligheter" en slags kaffebordbok som tar med leseren på en undervannsreise langs norskekysten. Hvem fikk idéen til denne utgivelsen?

Erling Svensen: Den ideen fikk jeg for 10 år siden, men vi begynte prosjektet for 14-15 måneder siden. Så ideen var min, men jeg forstod at jeg måtte innhente en skrivefør biolog for å lage tekstene.


Fra boken "Havets hemmeligheter".

EspenB: Det er vel sånn ca 90 prosent bilder og 10 % tekst. Du har hentet inn et fåtall bilder fra andre norske undervannsfotografer, i første rekke ser det ut til å være hval- og selbilder. Betyr det at du fremdeles har huller i det rikholdige fotoarkivet? Eller er det bare vanskelig å toppe hvalbildene til Audun Rikardsen? :-)

Erling Svensen: Jeg har ikke dradd nordpå for å fotografere hval og spekkhugger, så slike bilder har jeg ikke. Men det var ønskelig å ha det med i boken, så jeg har innhentet 5 bilder fra andre.

Men en dag er jeg kanskje også i sjøen med disse store dyrene. Det byr seg nok en dag.
EspenB: Du gjør et poeng av at samtlige bilder i "Havets hemmeligheter" er tatt etter den digitale revolusjonen på 2000-tallet. I "Dyreliv i havet" brukes det så langt jeg kan se fremdels bilder som er fra den gangen undervannsfotografen måtte forholde seg til analog film. Ligger det kvalitetsmessige vruderinger bak en slik avgjørelse?
Erling Svensen: Nei, egentlig ikke. Har mange gode bilder fra før den digitale verden gjorde sitt inntog. Men jeg ønsket generelt å publisere nye bilder som ikke var vist før, og da ble det sånn. Sitter på 30.000 dias vet du......
EspenB: Mens vi er inne på den "digitale revolusjonen": Har dere noen gang vurdert å utgi en slags "Dyreliv i havet" applikasjon eller noen av de andre bøkene i en digital-utgave? Eller er de fremdeles sånn at publisering på papir gir mest status og best salg?
Erling Svensen: Vi har snakket om å digitalisere Dyreliv lenge, veldig lenge. Men det er en stor jobb å gjøre, og Frank Emil har lite tid da han er en særs opptatt mann. Det er egentlig ikke store penger å tjene på bøker hvis man ikke selger mange av de. Maaaange. Vanlig fortjeneste på en bok er 10-15 kroner.
EspenB: Det viktigst er å få navnet på omslaget? Skulle tro bidragsyterne i det minste satt igjen med 10-15% av salgsgprisen slik det er på skjønnlitteratur?
Erling Svensen: Vanlig kalkyle er 12% av 80% av utsalgsprisen. Og så skal dette deles likt på fotograf og forfatter.
EspenB: Det skal ikke være lett å være kunstner. Så en dokumentar om en plateutgievlse fra et større musikkband der gruppen satt igjen med gjeld til plateselskapet selv med et bra salg!
Erling Svensen: Ja, så jeg gjør mye av dette fordi det er moro. Og så åpner det noen dører for meg.

Har invitasjoner til mange kjekke ting, og i år har jeg blitt medlem av Norske havforskeres forening, så det er inspirerende å bli tatt inn i varmen i forskermiljøet.

Og så fikk jeg en svamp kalt opp etter meg for et par uker siden, det er jeg stolt over.

EspenB: Gratulerer. Ja, det fikk jeg med meg. Ja, det er vel sånn at det er vanskelig å få kreditt for kunnskap hvis det ikke følger med en offsiell utdannelse bak den. Autodidakt er vel ikke akkurat noen hedersbetegnelse.
Har du sett barnebøkene som jeg har illustrert. Den siste kom for 1,5 mnd. siden. De er alle tre kjøpt inn av bibliotekene. Koselige bøker.
EspenB: Ja, jeg har de to første utgivelsene i "Havets mysterier" i bokhyllen. Har ikke rukket å anskaffe den siste. Vi får følge med til våren for detaljen rundt din neste utgivelse.
Erling Svensen: Nå holder jeg på med en bok som kommer til våren neste år. Snart ferdig med bildene til den. Så når jeg pensjonerer meg om 11 måneder blir det mye mer arbeid med disse tingene.
EspenB: Snart pensjonist! Du kommer vel neppe til mangle noe å drive med. Har vel knapt tid til vanlig jobbing i dag.
Erling Svensen: Tommel opp!
EspenB: Du skriver i etterordet på boken at du gjennomfører dykk til 60 meter ved behov. Men du dykker ikke med blandingsgass (trimix). Hvorfor ikke? Det har jo aldri vært enklere å fylle litt helium på bakgassen enn i våre dager? Slik jeg ser det er det tross alt mer fornuftig å dykke med trimix på slik dyp uten kurs (så lenge man har kjennskap til deco-teorien) enn å foreta såpass dype luftdykk. Og jeg har selv hatt mine dype luftdykk til 55 meter.
Erling Svensen: Ja, kanskje det med helium kunne vært greit, men jeg liker ikke nå å gå så mye dypere enn 50 meter på luft.


EspenB: Svensken Klas Malmberg kom i 2015 ut med en bok med alle svenske "nakensnãckor". I tillegg har alle nakensneglene fått allminnelige svenske navn. Ikke overraskende har du fått med et bilde av en sjelden nakensnegle i denne boken. Kunne en slik komplett nakensnegleguide for norske farvann vært et fremtidig prosjekt for deg og dine marinbiologikontakter? Også her i landet er det dessuten mange av sneglene som bare har latinske navn.
Erling Svensen:Ja, har tenkt på det men Christian Skauge har holdt på med en slik bok i mange år så jeg har ikke gått videre med det. Usikker på hva Christian gjør og hvor dette prosjektet hans står.
EspenB: Du er kjent for dine bilder av marint liv. Noen dykkere er mest interessert i vrak og rust. Går de som ikke har oppdaget nakensneglenes fortreffelighet glipp av noe? Har du selv en ukjent portofolio med vrakbilder som bare venter på å komme imellom to permer?
Erling Svensen: Interesse er det som må vekkes. Biologi er veldig kjekt, og jo mer jeg vet jo kjekkere er det. Så å vekke interesse blant dykkere er viktig. Da får man aldri dårlige dykk. Ja, jeg har endel vrakbilder, men det kommer aldri på trykking egen bok.
EspenB: Fisheye eller rettegnende vidvinkel? Hvilken velger du?
Erling Svensen: 16 mm fisheye og fullframe.
EspenB: Du har i løpet av de siste par årene både observert og igjen deltattt på NDF sin undervannsfotokonkurranse populært kaldt "NM i UV Foto". Ofte er det en stor omvelting av resultatet fra innsendingsdelen til splash in finalen i denne konkurransen. Er en slik "stresstest" en givende metode for å produsere de beste unvannsbildenen på?
Erling Svensen: Man fotograferer best når man ikke er stresset, men mye går jo på om man finner egnet motiv. Det er ofte avgjørende. Jeg synes det kjekkeste med slike konkurranser at man treffer likesinnede. Det er ikke ofte at mange uv-fotografer kommer sammen.
EspenB: Ja, miljøet er nok viktigere enn selve konkurransen for mange. Norge er jo et langstragt land og det kan man se på direkte på deltakerlisten fra år til år. Det er flest deltakere fra nærområdet til NM-lokaliteten. Dersom det er splash in i Oslofjorden er de få fra Finnmark som er med og vice versa. De fleste "no show" jeg har snakket med oppgir pris som hovedårsak til frafallet fra konkurransen. Kunne NDF gjort mer for å sponse en lav deltakerpris eller er det greit at det bare er de mest dedikerte som tar seg råd til å reise land og strand rundt hvert år?
Erling Svensen: Jeg har foreslått å gjøre det mer på klubbasis der man kan overnatte billigere, men det har ikke slått an. Ja, det er dyrt.
EspenB: Moderne systemkameraer har som regel muligheten til å videofilme i HD eller 4K med ganske bra kvalitet. Har du forsøkt deg på videofilming under vann?
Erling Svensen: Et par ganger, men jeg har ikke gjort noe seriøst ennå.
EspenB: Er det noen ny teknologi innenfor dykking eller undervannsfoto du kunne tenke deg å prøve de neste årene? Rebreather for "stealth"? Systemkameraer uten speil?
Erling Svensen: Nei, men kommer det en speilrefleks med ennå bedre oppløsning kan jeg kanskje bli fristet.
EspenB: Du kan jo få undervannshus til medium format kameraer som Hasselblad og Phase One. :-)
Erling Svensen: Ja, men jeg har for 200000 i nikonlinser. :-p
EspenB: Det holder vel akkurat til et mellomformatobjektiv hvis du selger de brukt...
Erling Svensen: Uaktuelt.
EspenB: Er solodykking i en eller annen form en praktisk nødvendighet for en undervannsfotograf som ligger musestille og bruker 1 time på å studerer småkryp innefor en kvadrameter på hvert dykk?
Erling Svensen: Jeg dykker nesten alltid alene. Det er best de fleste gangene.
EspenB: Er det noen temaer vi burde vært innom før vi runder av interjuet?
Erling Svensen: Nei, men jeg er en makromann og av 100 dykk er 95 makro. Det å dykke makro er avslappende og interessant. Så jeg tror det er bra.
EspenB: Du skriver i boken at du er nøye med å planlegge om det er vidvinekl eller makro som skal bli med på dykket. Men du opplever vel fremdeles mange dykk der du skulle ønske at du hadde med begge deler?
Erling Svensen: Ja, selvsagt. Hender jeg tar feil selvsagt.
EspenB: Takk for praten og lykke til med neste bokprosjekt.
Erling Svensen: Takker!

"Havets hemmeligheter" utgitt av Kom Forlag koster ca 400,- til 450,- kroner i nærmeste bokhandel.

EspenB 09.12.2016










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar