fredag 2. desember 2016

Fredagsintervjuet - Rune Paulsen

Snart 20 år som PADI-instruktør

Rune Alvestad Paulsen satser i disse dager friskt på å videreutvikle driften av dykkersenteret på Gylte Brygge. I tillegg har han snart 20 års jubileum som PADI-instruktør i Oslo-området. Jeg har tatt en tasteprat med Rune om de store endringene vi har sett i hovedstadens dykkesentermiljø de siste årene og hva som skal til for å utdanne flere dykkere som fortsetter å dykke i Norge etter at kurset er over.




EspenB: Fra mitt begrensede kjennskap til dykkemiljøet i Oslo på 2000-tallet vet jeg at du jobbet på Hydra Dykkesenter i mange år. Kan du fortelle oss litt om veien din fra dine første pust under vann til PADI-instruktør? Hvordan begynte denne interessen for dykking som seinere ble til et levebrød?

Rune Paulsen: Jeg begynte med dykking i 1996 og var meget aktiv. Jeg dykket mye og variert. Det første dykkeåret i 1996 hadde jeg 63 dykk og tok det vel helt ut i 1997 da jeg logget 223 dykk. Da fikk jeg årets dykkepris på Hydra som en dykker som mer eller mindre var i vannet hele tiden. Jeg fant ut etter at jeg hadde tatt redningsdykkerlappen at veien var kort til å bli dykkeleder. Men jeg sluttet hos Hydra i november 2006 for å gå over til Divestore AS. Dette skjedde etter at jeg ble hentet inn av Thomas Torjusen.

EspenB: Jeg burde husket at du drev Divestore avdelingen på Kaldbakken mens Hydra Dykkesenter fremdeles eksisterte. Men karrieren din startet faktisk på Hydra på 90-tallet.

Rune Paulsen: Stemmer det. Jeg ble Divemaster i 1997 og var aktiv som dykkeleder på Håreken til Hydra. Til slutt fant jeg ut at lønna som dykkeleder var knapper og glansbilder. Så jeg og noen andre fikk Assistent Instruktør kurset i 1998 og ble instruktør April 1999. Jeg var en av de aktive miljøbyggerne for Hydra på Gylte. Fra 2001 til jeg ble kapret til Divestore AS i november 2006.

EspenB: Noen formening om hvorfor det orginale Divestore-konseptet ikke overlevde i markedet?

Rune Paulsen: Da jeg kom inn i Divestore så jeg omgående at varelageret besto av ting og duppeditter som ikke var gangbar mot det norske markedet. Som aktiv dykker hadde jeg jo en god følelse med hva man trengte og hvor jeg anså at kvaliteten ikke sto i forhold til forventningene om produktet etc. Skulle jeg selge varer så måtte jeg også gå god for kvaliteten. Jeg faset derfor tidlig ut produkter jeg mente ikke holdt mål for dykkeren. Noen produkter var mere egnet for dykking i varmere farvann. Så da jeg merket produktet med det. Da ble det brått stopp på salget av det produktet. Jeg ville at Divestore skulle tilby kvalitet men til rimelig pris.

EspenB: Du har aldri blitt lei av nybegynnere på Open Water-kurs eller prøvedykk?

Rune Paulsen: Faktisk ikke. Det er fantastisk moro å se hvordan ferske dykkere utvikler seg i løpet av kurset. Du møter på så mange ulike personligheter. Jeg trives veldig med å kunne hjelpe folk i gang med karrieren sin og har vel over 700 sertifiseringer som instruktør. I juni neste år så har jeg 20 års jubileum som PADI Pro.

EspenB: Fantastisk. Vi burde ventet med dette intervju til 2017 da! Er det like lett å fylle opp et grunnkurs med elever i dag som for 10 år siden? Sitter igjen med et inntrykk av at dykking er i ferd med å bli en gamlis sport for de over 40?

Rune Paulsen: Det var lettere å fylle opp grunnkursene for 10 år siden, men prisene var for lave til forsvarlig drift. I slutten av 2015 gjennomførte vi en ordning med 2 ekstra dykk på kursene for å gjøre dykkingen til en sport man fortsetter med. 6 dykk er egentlig ikke nok under norske forhold til å gjøre dykkeren selvstendig. Nettopp usikkerheten på egne ferdigheter gjør at mange dykkere slutter å dykke etter kurset. Vi har merket at trenden i påmeldingene går mot at elevene vil ha flere dykk for å øke ferdighetene. Da er det nok lettere med å gå til anskaffelse av dykkerutstyr.

Rune Paulsen: Vi har faktisk opplevd en økning av den yngre generasjonen ved at de eldre synes tryggheten blir bedre ivaretatt når de får flere dykk. Usikkerheten forsvinner fortere og nå blir det viktig å etterpå følge opp dykkerne å få dem med i miljøet. Det gjør at man får bedre nyrekruttering på sikt.

Espen B: Ja jeg tror du er inne på noe viktig her. Jeg forstår egentlig godt "palmedykkere" som tar sitt OWD-kurs på ferie og som utelukkende dykker under sydligere himmelstrøk. Dykking i Norge er egentlig for spesielt interesserte! :-)

Rune Pauslen: Dykking i Norge er byr på så mye mere men du er avhengig av å beherske bruk av tørrdrakt. Siden mange har opplevd hvor enkelt det er å dykke med våtdrakt i syden så er terskelen høyere når du kommer til Norge. 6 sjødykk er alt for lite for å bygge opp ferdighetene og tryggheten under norske forhold. Derfor blir det viktigere å vise hvor mye komforten og tryggheten øker når kurset blir litt lengre. Vi tror nøkkelen til nyrekruttering ligger i å øke det obligatoriske antall dykk. Ja, prisen blir dyrere men ferdighetene og tryggheten for det du driver med øker også. Samtlige som har gjennomført 8 kursdykk har sendt nye elever på kurs hos oss. De med 6 dykk er helt klart mye mere usikkre!

EspeB: Man skal være glad for at tiden med dykkerkurs til under tusenlappen er over i Osloområdet. Men fremdeles finnes det senter som dumper grunnkurs til 995 + bokpakke. Det kan jo umulig være lønnsomt hvis man ikke kalkulerer inn en høy fortjeneste på utstyrspakker til en prosentandel av deltakerne?

Rune Paulsen: Det er lett når du har tilnærmet monopol situasjon i hjemmemarkedet. Den situasjonen foreligger nesten ikke andre plasser. I tillegg er det lettere å ha lav pris når du stort sett egenimporterte det utstyret som selges. Det også er heller unntaket i dagens dykkebransje.

EspenB: Det er jo et ganske stort utvalg med slike grunnkurspakker på finn.no. Ofte er de pratisk talt ubrukte eller har bare vært i vannet en 5-10 ganger etter kurset. Det sier kanskje en del om hvor motivert eleven er etter et slikt kurs?
Rune Paulsen: Ja helt klart - usikkerheten som en får etter bare 6 dykk produserer palme-dykkere! Så skal vi hente hjem dykkerne igjen så må den røde tråden bli å øke kursene med flere dykk. Det er i alles interesse - det vil snu trenden!

EspenB: Fra tid til annen har det vært krangling om kvaliteten på dykkeropplæringen på tvers av ulike organisasjoner. Vi skal la den biten ligge. Det er tross alt ikke så mange forskjellige måter å tømme masken på. Men en annen ting er om man som instruktør bør være strengere med å ikke sertifisere folk selv om de har bestått legesjekken etc. Har du møtt elever som heller burde samle på frimerker og som konsekevns har blitt nektet sertifisering?

Rune Paulsen: Jeg har en elev som jeg nektet å la bli sertifisert. Hun var en fare for seg selv og andre og måtte rett og slett forhindre at hun ble dykker. Jeg var hennes 6 instruktør og fant fort ut at damen ikke fattet hva hun drev med. Det åpnet med at damen kom bort til meg under første basseng økt og sa at hun måtte ha 11 kg for å komme ned i bassenget. Da skjønte jeg at noe var galt og ga henne et blybelte på 4 kg. Her har du dine vekter sa jeg. Hun tok dem og var fornøyd og kom selvfølgelig ned. Men hun klarte ikke øvelsene sine så bra at det var forsvarlig å sende henne i sjøen.. Det endte med at hun klaget meg inn til Hydra. Beskjeden min var at jeg ofret ikke navnet mitt for en som garantert hadde havnet i ulykkesstatistikken. Jeg møtte damen igjen på dykketur i Rødehavet og jeg måtte selvfølgelig spørre henne hun var dykker. Da innrømmet hun hadde innsett at dykking kanskje ikke var hennes force. "Du skjønner jeg hadde en kamerat som var narkoman og jeg ville bevise at det gikk ann om du ville", sa hun. Jeg sa da at det var et klokt valg å ikke hardnakket bli dykker.

EspenB: Det er fint å høre at man tar sitt ansvar som instruktør bevist. Det er jo en gang slik at mindre feil og problemer kan få fatale konsekvenser i det akvatiske miljøet. Dødsulykker skjer med jevne mellomrom og ofte blir det spekulasjoner om hva som gikk galt. Men jeg leste i en undersøkelse at man regnet med at minst 60 prosent av dødsulykkene skyldes panikk. Og dermed vil jeg tro at de fleste vanlige hendelser er omtalt selv i grunnkurspensum. Stopp-pust-tenk! Kunne kursene vært bedre eller burde flere elever bli luket ut? Tar man tekniske kurser vil man ofte møte "stresstester" med mer ekstreme tom for luft situasjoner, mistet maske der man må svømme i blinde over legre avstander. Er løsningen mindre rosa snorkel og mer "helvetesuke" på Open Water grunnkurs?

Rune Paulsen: Det stemmer. Vi har lagt inn endel momenter i PADI grunnkursene som er hentet fra CMAS * kurset og det går på stress takling når taskloaden øker. Det gjennomfører vi på dykkerne på deres siste dykk. Dvs eleven uten maske får testet ut hvordan det er når vi spruter mye vann i ansiktet mens de skal droppe blybeltet. Da ser vi ofte at eleven blir usikker, men klarer det mye lettere på neste forsøk.

Rune Paulsen: Jeg presiserer alltid ovenfor elevene mine den viktigste stressregelen i dykking: Stopp all aktivitet. Få kontroll på pusten din. Da våkner hjernen din og begynner å tenke!

EspenB: Jeg observerte et CMAS kurs for en stund tilbake og syntes kanskje det nesten var i overkant mye fokus og øvelser som gikk ut på å droppe blybeltet. Samtidig er det jo viktig å komme seg til overflaten dersom man kommer i en situasjon man ikke lenger mestrer.

Rune Paulsen: Ja, bare det å bruke kniv som redskap under vann er ikke bare bare om du ikke har øvd litt. Det er viktig at stressterskelen blir høyest mulig. Først da handler man riktig i en kritisk situasjon.

EspenB: I løpet av dine snart 20 år som PADI Pro har PADI gått fra Norgeskontor i Oslo, til Skandinaviakontor i Sverige for tilslutt å ende opp med et EMEA-kontor i England (EMEA er et akronym for Europe, Middel East & Africa). Selv den mangeårige PADI-nestoren Trond Skaare ble funnet overflødig som fast ansatt i organisasjonen for ganske kort tid siden. Har denne økte fysiske distansen til organisasjonskontoret påvirket PADI sin posisjon som utdanningsorganisasjon for dykkere i Norge? Eller det hipp som happ nå som det meste av kommunikasjonen foregår digitalt?

Rune Paulsen: Ingen tvil om at det ikke var noe sjakktrekk å gjøre. PADI har nok mistet endel instruktører og dykkesenter på veien. Vi nordmenn er litt slik at vi ikke vil at all kontroll skal flyttes utenlands. Det at man ikke møter mennesker i nærmiljøet, men må forholde seg mye til den digitale kommunikasjonen i stedet gjør at man mister mange av motivasjons pådriverne.

EspenB: Går vi noen år tilbake var nesten alle grunnkurssertifiseringer i Norge i regi av PADI instruktører og PADI-tilknyttede dykkersentere. Nå kjenner jeg ikke de siste tallene, men NDF har jo hatt som nærmest hovedmål å få opp antall CMAS-sertifiseringer. Det har vært gratis utdanning av instruktører i klubbene og du har også selv valgt å tilby CMAS-kurser de siste årene. Er det noen fordel for en butikk å tilby det samme kurset som en NDF tilsluttet dykkerklubb?

Rune Paulsen: CMAS via Norges Dykkeforbund vokser i Norge litt på samme måte som Trump effekten i USA. Norges Dykkerforbund møter Dykkesentrene / Instruktørene på hjemmebane og er villig til å høre på og tilrettelegge forholdene bedre for instruktørene!

EspenB: Eller har NDF bare vært ekstra heldig med timingen siden PADI trakk seg ut av lokalmiljøet omtrent samtidig som de økte sastningen på CMAS kursing?

Rune Paulsen: Timingen kunne nok ikke vært bedre. Men PADI står fortsatt for ca 70 % av verdens dykkere og kundene ønsker ofte mye av det samme som kameratene/vennene har valgt. Derfor tror jeg at de sentrene som bryter den ene eller andre veien i det lange løp blir straffet av markedet. Derfor kjører vi "Ja takk, begge deler".

EspenB; Jeg husker at du en periode tok en cross-over til SSI instruktør også? Var det mest for moro? Per dags dato er det ikke registrert et eneste SSI-dykkersenter eller instruktør i Norge. Derimot er SSI tilsynelatende store i Danmark, Tyskland og Italia etc. Jeg minnes at det muligens var en som drev med SSI kurser i Fredrikstad for noen år tilbake.

Rune Paulsen:  Det var SSI som ville inn i Norge og vi hadde på den tiden mye med Oceanic å gjøre. Lederen av kurset var jo også fra Oceanic i Danmark og de ønsket da at vi skulle fronte dem i Norge. Men jeg skjønte fort at de norske instruktørene ikke var modne for å være de første til å "ploge nytt land".

EspenB: Oceanic har vel ikke akkurat vært noe bestselgende merke i Norge og nå har jo også nåværende importør Dacon lagt ned sin engrosavdelingen for sportsdykking. Den oppstod vel i sin tid etter konkursen til Dykkersport som også hadde en engrosavdeling med import. Dacon sin satsning varte vel knapt i 3 år før eventyret var over. Er det vanskelig å tjene penger på å selge sportsdykkerutstyr om dagen uten å kombinere det med brannslukkere eller kajaker?

Rune Paulsen: Det er små marginer i dykkenorge som følge at vi er et lite land og kundene er opptatt av å få det billigst mulig. De er mere "skolerte", dvs har mere og søker mere kunnskap om det de skal kjøpe på verdensveven. Det gjør jo at de presser pris så mye at de til slutt heller ikke får luft til å bruke utstyret sitt.

Heldigvis ser vi en trend til at dykkerne er blitt mer villig til å støtte opp om nærmiljøet sitt. Og dermed holde liv i dykkesentrene. Det er et paradoks at grossistene tror at de overlever hvis de selv selger direkte til sluttbruker. Straffen er at forhandleren får enda mindre marginer og velger bort grossister som ikke spiller på lag. Derfor sliter også noen grossister, mens andre har skjønt det og spillet lagspill som gagner både forhandler og kunden i det lange løp.

EspenB: Her kom du inn på flere ting. Jeg stusset litt da jeg så at DACON plutselig hadde en haug med salgsannonser på finn.no. Men har du en container med utstyr du ikke får inn hos noen forhandlere har du vel ikke noe valg. Måtte vært å åpne eget utsalgssted på et storsenter da

Rune Paulsen: Valget tok de når de var viktigere å selge til alle, enn å sørge for forhandlerne som møter dykkerne i døren. Forhandleren skal være grossisten sin forlengede arm ut til Dykkeren på skjæret. Når sluttbruker i stedet kjøper av grossisten fordi grossisten selger til "alle" da har denne grossisten ikke lengre bruk for forhandleren. Da kutter selvsagt forhandleren ledet og velger en annen samarbeidspartner som spiller på lag! Det er tross alt dykke-senteret/forhandleren som gir eller prøver å gi deg service. Tror ikke grossisten er villig/ eller har tid til å gi sluttbruker samme service som Forhandlerne gir sluttbruker. Da særlig ikke når mange sluttbrukere banker på grossist døren og vil ha oppfølging!

EspenB: Tradisjonelt har det vært sånn at en del store aktører som Dykkersport og Nemo (muligens også Hydra) også hadde en engrosavdeling med egen import. I tillegg var/er det ute en del OEM merker de hadde laget opp. Dykkersport hadde Scandinavian Model, Nemo har sine egen "Nemo Classic Diving"-produkter og den opprinnelige Divestore forsøkte seg med TIRGATA? Noen mulighet for at vi ser en ny Tirgata kolleksjon på Gylte?

Rune Paulsen: Det tror jeg ikke med det første

Det viktigste i tiden fremover og som det alltid har vært er å bygge miljø - det er det som vil skille de enkelte i tiden som kommer.


EspenB: Etter en serie med avviklinger og konkurser ser det ut til at de fleste kjente merker i stor grad ble samlet hos en til to store importører hvorav den ene var Dacon - som ga seg kjapt. Resten av merkene kommer rett fra europeiske/skandinaviske sentrallager. Enkelte kjente produkter kommer sågar rett fra produsentlandet til butikken, med de evt lange bestillingstider og ulemper det måtte medføre. Tror du dette har noe å si for hvilken merker og produkter en norsk utstyrsforhandler velger å ha i butikken?

Rune Paulsen: Jeg tror at kundene er litt som instruktør-/elev-forholdet og "stoler" mye på det valget som denne har/har valgt. Til syvende og sist drukner du i så mange valgmuligheter at du mister både oversikt og hva trenger jeg. Ja, derfor er det viktig at grossister og forhandlere spiller på lag. Uten den andre dør de begge ut!

Espen B: Husker jeg møtte opp på et "Open Water"-grunnkurs og satt å blade i en haug med utstyrskataloger med produsentnavn og produkter jeg aldri hadde hørt om før. Tusa, Aqualung, Mares, etc. Det er en hard læringskurve sånn sett. Kanskje ikke unaturlig at det blir mange utstyrsbytter hvis man fortsetter som aktiv dykker. Etter å ha dykket og solgt utstyr i over 20 år har du opplevd noen store utstyrsrevolusjoner på denne tiden?

Rune Paulsen: Det er nok introduksjonen av OLED computeren og Waterproof D1 hybriden som har vært den mest åpenbare revolusjonen i bransjen i de 20 årene.

EspenB: LED-lamper til både dykkerlykt og foto/video bruk er kanskje det som jeg synes har vært mest revolusjonerende. Mens vi fortsatt venter på at "rebreatheren" skal bli allemannseie!

Rune Paulsen: Tror ikke rebreatheren kommer til å bli allemannseie før prisen kommer vesentlig lavere enn i dag. Der har prisen bare blitt høyere og høyere.

HID belysningen har vært forbeholdt et fåtall i og med priser rundt 15 til 20 tusen. LED har kommet og gitt den vanlige dykkeren tilgang til svært mye lys til en billigere inngangsbillett. Den ikke-tekniske dykkeren er nok mere opptatt av lys som spres godt men er lyssterkt. Den tekniske dykkeren er nok mere opptatt av å bruke lyset som et kommunikasjons middel og derav mer opptatt av fokuserbar/samlet stråle. Det er det som har vært spesialfeltet til HID

EspenB: Åpen system er jo egentlig så enkelt og "failsafe" - ihvertfall hvis det er reglemssig vedlikeholdt - at rebreather knapt kan konkurrere på pris eller opplæringsbehov. Vi har jo sett en annen utvikling hos tekniske dykkere. Forskjellige typer teknisk dykking - som trimix og grottedykking - er jo veldig mer utbredt innenfor en del miljøer. Er det mer penger å tjene på en slik utvikling?

Rune Paulsen: Rebreatheren er helt klart en fordel i det tekniske miljøet grunnet den lave kostnaden dykket kommer ned i. Du skal ikke dykke så veldig mye teknisk før Trimix kostnaden spiser opp ulempen med høye Rebreather introduksjons prisen

EspenB: Du snakket om viktigheten av å ha et miljø rundt dykkingen. Da kommer vi til den klassiske motsetningen mellom butikkmiljø og klubbmiljø.

Rune Paulsen: Ja og i dag er det viktigere enn noen gang å spille på lag. Dykkeklubbene klarer ikke få noe særlig mye tilvekst siden de ikke sitter på dykkerutstyr. Dykkesentrene er avhengig av klubbene for å bygge aktivt miljø. Det er en symbioseeffekt som gavner begge parter. Man tror man klarer seg uten den andre, men de er faktisk avhengig av hverandre.

EspenB: Kan bli og er en vanskelig balansegang. Hvis klubben tilbyr gassfylling, båtturer og CMAS-kursing er det jo bare utstyret som mangler. Nå er det jo engang sånn at dykking er en utstyrskrevende aktivitet og mye av utstyret som ventiler og flasker skal jo vedlikeholdes regelmessig. De finnes sikkert mange eksempler på velykede symbioser av den typen du beskriver, men det finnes like mange dårlig fungerende sammenblandinger. I utgangspunktet er jeg faktisk litt negativ til at en frivillig "dykkerklubb" skal drive med kursing. Det er liksom ikke det samme som å trene et fotball-lag. Det blir så mange uheldige sammenkoblinger når en klubb kjører kurs og driver med utstyr.

Rune Paulsen: Tror du har helt rett i det. Torsdagsdykket I/L fungerer fordi de arrangerer turer hver torsdag og ikke blander seg hverken med kurs, utstyr eller luftfylling.

Mye bedre at klubbene verver aktive dykkere og bidrar til miljø, så kan dykkesentrene skaffe nye dykkere og selge/serve utstyr - det blir det beste for begge parter om de skal overleve.
EspenB: Butikkaktiviteten i Oslogryta har vært i dramatisk endring de siste 10 årene. Store aktører som Dykkersport og Hydra Dykkersenter forsvant fra sentrum og/eller gikk konkurs. NUEX, Barents Explorer, sjappen til Terje Vangen la alle inn årene. Alternativer har kommet til, men tilsynelatende har også de med mest suksess de siste ti årene møtt veggen.

Espen B: FUE har nå flyttet sentrumsnært men flere spør seg vel om det var den smarteste plasseringen. Men mindre man ønsker å starte opp som PADI-fabrikk av typen Dykkersport. Tror du det blir flere overraskende omveltninger på dykkerbutikkene i Oslo de neste årene?

Rune Paulsen: Ja det er jeg helt sikker på - man er nødt å tenke litt nytt om man skal se morgendagen



EspenB: Du er PADI-mann. Kommer du noen gang til å prøve deg på et DIR/Fundamentalistkurs hos GUE eller Unified Team Diving?

Rune Paulsen: Nei føler ikke at jeg har det behovet. Hadde jeg vært fersk dykker i dag så ja kanskje. Det er flott at de er så mange biler man kan velge i verden. Tenk så kjedelig hvis det bare var Mercedes du kunne kjøpe!

EspenB: Sant nok. Har BCD-vest og gul octopus tapt terreng til fordel for vinger, plater og langslanger?

Rune Paulsen: Nei, men flere og flere velger dobbeltsett og der egner ikke BCD seg. Det er litt avhengig av type dykking og miljø man havner inn i.

EspenB: D12?

Rune Paulsen: D12, D8,5 og D7.

EspenB: Kan vi si noe fornuftig om Xdeep BLACK dykkecomputer? Den ble jo så belastende at den plutselig byttet navn til GENZ selv om det fremdeles er de samme folkene som står bak både Genz og Xdeep. Hjemmesiden lever, produktet er borte og de siste ryktene vil ha det til at det kanskje kommer noe nytt i 2018. Dette må da sies å være et av de mest uheldige nye produktene vi har sett på lenge? Feilprosenten var vel rimelig høy også.

Rune Paulsen: Xdeep black var en bra computer, men hvor produsenten bokstavlig talt ikke ante konsekvensen av et flott konsept men til en så lav pris at interessen knuste produksjonen. Jeg hørte at de omtrent bare klarte å produsere i underkant av 10 prosent av den solgte backloggen i måneden. Så da var der vel greit å bytte navn når man skal øke prisen betydelig i forhold til tidligere.

EspenB: Etter flere tiår som ansatt har du nå bestemt deg for å ta over hele driften av dykkesenteret på Gylte. Samtidig har det vært en del skjær i sjøen i det siste. Kommunen ville fjerne butikken fra Gylte brygge på grunn av manglende byggetillatelser. Det var blant annet snakk om dagsbøter fra 1 desember dersom pålegget fra kommunen ikke ble fulgt opp. Dette fikk dere tilslutt utsatt?

Rune Paulsen: Gylte Brygge påklaget vedtaket til Fylkesmannen og og fikk da oppsettende virkning. Fylkesmannen har sagt at minimum saksbehandlingstid til advokaten er 6 måneder. I tillegg var det en byggerapport om brygga som kostet 130.000,- som ikke var realitetsbehandlet i kommunen. Så driften på brygga fortsetter inntil svaret foreligger. I tillegg sees det etter alternativer i Drøbak om det skulle bli nødvendig. Men det er helt klart Gylte som byr på den beste logistikken i hele Oslo-området og det er det som vi håper vi får fortsette med. Så man er litt mere positiv i sakens står nå!

EspenB: Lykke til med den saken! Og takk for praten!



02.12.2016





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar