torsdag 3. mars 2016

Boot 2016 DPV

Undervannsfarkoster aka DPV


Trådløs utveksling av informasjon fra undervannsscooter til dykkecomputer var nok årets største scooternyhet på Boot 2016. Kun Bonex kunne vise frem en fungerende demonstrasjon på selve messen, men nå en måneds tid etterpå har også Suex publisert sin variant av dette systemet. Men du må ha 2016 modeller av undervannsscooteren for at dette skal fungere. Og du har bare en computer å velge mellom hos begge produsenter.

Bonex

Tyske Bonex er kjent for sine kraftige uv-scootere og hadde flere spennende nyheter i år. En Quick-Shift funksjon er blitt standard på toppmodellene og lar deg bytte kjapt fra cruise-hastighet til toppfart med et dobbeltklikk på knappen. Den andre finessen er et samarbeid med computerprodusenten HeinrichsWeikamp. En spesiell utgave av den nye toppmodellen OSTC4 kan monteres på scooteren og linkes med blåtanntilkobling mot scooterens elektronikk. Når det er gjort vil du få opp informasjon om scooterens gjenværende brenntid, hastighet og motortemperatur i displayet.

Bonex Reference RS er en av toppmodellene.

ScooterControl linker din Bonex opp over blåtann.

Enheten er gjenkjent og kan sammenkobles.

Informasjon om DPV kapasitet, temperatur og hastighet overføres trådløst fra DPV til OTSC4.

Bonex Reference RS med OSTC4 computer.

Er du på tur med Bonex Reference RS kan du få informasjon om scooterens tilstand opp i displayet på en OSTC 4 computer.


Bonex Reference RS med OSTC4 og GoPro-feste på fronthåndtakek.


Suex

SUEX er velkjent for sine prisgunstige og robuste UV-scootere. Suex har i flere år også laget OEM-produkter for Halcyon, men Clemens Schützenhofer hos Suex kunne fortelle at samarbeidet ble avsluttet i 2014. Salget av Halcyon merkede modeller har gått dårlig i USA pga manglende markedsføring og i Europa har de fleste fått med seg at «orginalen» fra Suex har hatt en billiger pris. Han kunne også fortelle at Suex holder på å utvikle en tilsvarende trådløs linking til en ekstern dykkecomputer slik som Bonex har annonsert, men at Suex sin variant er basert på computeren T1 fra Seabear Diving.

Oppdatering:
SUEX har nå i begynnelsen av mars 2016 introdusert sitt DRIVe-system for trådløs integrering mot en dykkecomputer. DRIVe er et akronym for Diver Remote Information View. Selv om computeren er den kjente Seabear T1 ser det ut til at Suex skal selge den scooterintegrerbare versjonen selv. Som tidligere omtalt er Seabear sine computere i en liten limbo etter at de ble kjøpt opp av ScubaPro (aka Johnson Outdoors) på høsten i 2015. Full distribusjon gjennom Scubapro sitt forhandlernettverk er ikke ventet før i 2017.

Har du en scooter fra Suex fra før ser det ikke ut til at det er noen måte å oppgradere denne på. Sammenkobling mot Suex sin T1 computer fungerer bare med utvalgte 2016-modeller, også en nye utgave av XJOY14 som har solgt i bøtter og spann også her i Norge. Nå får du en unnskyldning til å kjøpe ny DPV. Og T1 da selvsagt. Siden det ikke er noen standard for denne typen kommunikasjon er du låst til de produktene som er integrert proprietært.

Suex har nå avsluttet OEM-produksjonen for Halcyon.

Samtlige Suex håndtak er nå oppdatert med en T-brakett som kan brukes til å feste feks hovedlykten under kjøring.

T-braketten er hurtig å løsrive fra håndtaket. Her demonstrert ved hjelp av en lampe fra Thor Engineering.

Clemens Schützenhofer hos Suex forteller om årets nyheter.

Suex XJOY7.

Utvalgte Suex scootere fra 2016 kan sammenkobles med T1 dykkercomputer.


Suex T1 aka Seabear T1.

DUO-Scooter


Skulle du virkelig ha behov for fart og spenning i dypet kan kanskje den nye DUO-Scooteren være noe for deg. Utformet som en Y har DUO-Scooteren to motorer og to propeller. Propellene roterer motsatt vei for å kansellere dreimomentet som man opplever hos tradisjonelle UV-scootere med bare en propell. Motorene som brukes er beregnet på ROV-bruk og er av en type som er konstruert for bruk direkte i miljøet. Det er mao ikke behov for noen forsegling mellom motor og propellaksling slik som på tradisjonelle UV-scootere.

Utformet som en Y har DUO-Scooteren to motorer og to propeller. 

"Ekspedisjonsutgaven" har ekstra batteri.


Propellene roterer motsatt vei for å kansellere dreimomentet som man opplever hos tradisjonelle UV-scootere med bare en propell.
The end

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar