Til tingretten for påstått vrakplyndring på Blücher
Tekst: Espen Braathen
OBS! Dette ble skrevet i slutten av desember 2015 til bladet Dykking. Men publiseringen av bladet Dykking ser ut til å ha stoppet opp og for å slippe å gjenta stoffet velger jeg derfor å legge ut saken nå. Fortsettelsen kan du lese i en bloggpost om selve tingrettsbehandlingen.
En norsk statsborger er siktet for
tyveri av en beltespenne fra vraket av Blücher. Vedkommende ble
først ilagt et forelegg på over 10 000 kroner, men da han nektet å
vedta forelegget ble saken tatt videre til rettsapparatet. Saken er
berammet til februar 2016 ifølge Follo tingrett.
Vraket av Blücher slik det fremstår på bunnen av Drøbaksundet. |
Ifølge kilder ønsker den siktede
minst mulig oppmerksomhet rundt saken. Siktelsen innebærer tyveri
mot vrakeier Saga Shipping, subsidiært den tyske stat eller
arvingene etter avdøde! Beltespennen skal være fjernet fra
offisersmessen på vraket. Det skal så langt ikke ha blitt gjort
beslag i gjenstanden som er påstått stjålet. Det er satt av tre
timer til å behandle saken i tingretten.
Det er en dårlig bevart hemmelighet at
det i mange årtier har blitt fjernet gjenstander fra Blücher uten
at noen har brydd seg nevneverdig. Yrkesdykkere har skaffet seg
suvernirer helt siden propellene ble berget av Høvding
Skippsopphugging i 1952. Det samme skjedde under den offentlig
påkostede oljetømmingen i 1994, hvor også et fly av typen Arado
196 ble hevet. Støvler, uniforms-rester, militæreffekter,
ammunisjon og porselen har vært et vanlig syn for dykkere på
vrakplassen. En del gjenstander som trolig ble tatt opp fra Blücher
i 1994 kan for eksempel sees utstilt i en privat samling i Stavern.
Gjenstander fjernet fra Blücher på tidlig 90-tall i forbindelse med tømming av oljen. De runde skivene er biter av skroget som man har borret ut for å komme inn til oljetankene. |
Det er ikke kjent hva slags argumenter
den siktede har for å påstå seg frikjent i saken, men fra liknende
saker brukes ofte påstanden om derelinksjon. Rent praktisk betyr det
at eieren har frafalt eiendomsretten ved å oppgi eller etterlate
eiendelen, evt opptredd passivt ovenfor eierskapet i en lengre
tidsperiode. For eksempel kan du derelinkvere en avis hvis du lar den
bli liggende igjen på kafeen når du går. Avisen blir da eierløs.
I praksis skal det mye til for å overbevise retten om at
eiendomsretten til et moderne skipsvrak kan bortfalle på denne
måten, men i dette tilfellet foreligger det ihvertfall uklare
eiendomsforhold.
En artikkel i Sjøfartshistorisk årbok
fra 1996 utgitt av Bergen Sjøfartsmuseum reiser en stor grad av tvil
rundt rettighetene til vraket av Blücher. Her fremkommer det at
vraket av Blücher ble solgt fra Krigskaskoforsikringen til
skipsreder Andreas Stoltenberg Jr for 1000 kroner i 1948. Vraket var
dermed ikke en del av den såkalte globalkontrakten fra 1955 som kun
omfattet vrak som ikke allerede var solgt. Dersom Høvding sikret seg
rettigheter til Blücher ble det gjort på annen måte. Dag Ammerud i
Saga Shipping har forøvrig uttalt til media at
«Et
forbud mot dykking vil være veldig viktig for oss».
En artikkel av Jan Tore Helle med tittelen "Rett uten forpliktelser. Salget av tyske skipsvrak etter 2. verdenskrig." fra Sjøfartshistorisk årbok utgitt i 1996. |
Samtidig har Riksantikvaren nå sendt
ut et permanent fredningsforslag for vraket av Blücher. Her
vektlegges det at vraket er et gravminne og nå bør få ligge i fred
som et verdig minne over aprildagene i 1940. Spørsmålet er om
krigsvrak med omkomne er å anse som verneverdige «gravminner» i
kulturminnesammenheng. I gravferdslovgivningen er omkomne i havet å
betrakte som en naturlig gravplass så lenge det finnes rester etter
den omkomne. Fra dykkere som regelmessig ferdes på vraket meldes det
om at man ikke lenger kan se levninger på Blücher.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar