Riksantikvaren – Direktoratet for
kulturminneforvaltning
Dronningensgate 13
Pb, 8196 Dep.
0034 OSLO
Espen
Braathen
Lysåsvegen
14
3947
LANGANGEN
Dato:
8.1.2016
Vedrørende:
Forslag om fredning av restene etter krysseren Blücher i
Drøbaksundet
Det
vises til riksantikvarens «forslag om fredning» av 16.11.2015.
Eierskap
til vraket
En
artikkel i Sjøfartshistorisk årbok fra 1996 utgitt av Bergen
Sjøfartsmuseum reiser en stor grad av tvil rundt rettighetene til
vraket av Blücher. Kilde: «Jan Tore Helle: Rett uten forpliktelser.
Salget av tyske skipsvrak etter 2. verdenskrig.» Her fremkommer det
at vraket av Blücher ble solgt fra Krigskaskoforsikringen til
skipsreder Andreas Stoltenberg Jr for 1000 kroner i 1948. Vraket var
dermed ikke en del av den såkalte globalkontrakten fra 1955 som kun
omfattet vrak som ikke allerede var solgt. Dersom Høvding sikret seg
rettigheter til Blücher ble det gjort på annen måte. Dag Ammerud i
Saga Shipping har kun
benyttet «globalkontrakten» for å hevde eierskap til Blücher.
Dette medfører mao ikke riktighet. Jeg har vært i telefonisk
kontakt med Jan Tore Helle i desember 2015 som kan informere om at
det ikke har tilkommet nye opplysninger i saken siden artikkelen ble
skrevet i 1996.
Vraket
som krigsgrav
I
forarbeidet til de siste endringen i «Lov om gravplasser, kremasjon
og gravferd» i 1996, populært kalt «gravferdsloven», fremkommer
der tydelig at paragraf 23a om krigsgraver handler om utelandske
soldater som er gravlagt på offentlig gravplass.
Gravferdsloven
gir en klar definisjon av avdøde som ikke er gravlagt på offentlig
gravplass allerede i de grunnleggende bestemmelser i paragraf 1 der
vi kan lese:
«Når
en omkommet person ligger på havets bunn eller ute i naturen, utgjør
dette en naturlig grav som ikke må berøres i annen hensikt enn å
flytte hele legemet til gravplass etter annet ledd eller utsettes for
direkte forstyrrende eller krenkende virksomhet.»
Denne
tolkningen støttes av Per-Otto Gullaksen som er seniorrådgiver i
kuturdepartementets krigsgravtjeneste. I ulike typer korespondanse
heter det at «kulturdepartementets krigsgravtjenestes ansvar er
begrenset til å forvalte og vedlikeholde utenlnadske krigsgraver på
gravplasser i Norge og norske krigsgraver i andre land.»
Krigsgravtjenesten
er også tydelig i sin beskrivelse av forholdene rundt en naturlig
grav:
«Det
er den enkelte omkomne, og ikke hele vraket der det befinner seg
omkomne, som utgjør en grav etter gravferdslovens paragraf 1. det
kan derfor ikke av gravferdsloven utledes noe alminnelig forbud mot
enhver dykking på vrak der det befinner seg omkomne.»
En
natulig grav i naturen vil i likhet med en grav på en offentlig
gravplass ha et naturlig forløp der restene etter den avdøde
langsomt blir borte. På offentlige gravplasser kan graver brukes på
nytt etter 20 år og en gravplass kan nedlegges fullstendig 40 år
etter side begravelse. En naturlig grav vil bare være en grav så
lenge det finnes rester etter den avdødes legeme. Samtlige dykkere
jeg har snakket med som har dykket på vraket av Blücher i løpet av
de siste par årene kan fortelle at de ikke har sett rester etter
avdøde, dette gjelder både utenfor og inne i vraket. Vrakplassen
kan derfor ikke lenger sies å være en gravplass. Mye tyder på at
det har vært slik i ganske lang tid, da det heller ikke ble
rapportert om levninger etter avdøde i forbindelse med
yrkesdykkingen på 1990-tallet da mesteparten av oljetankene ble
tømt. Vrakets manglende status som gravplass burde dermed ikke være
gjenstand for noen diskusjon.
Dykkerforbud
og kontrollert dykking
Langs
norskekysten befinner det seg hundrevis – trolig tusenvis – av
skipsvrak. Disse har helt siden den moderne sportsdykkingen ble en
praktisk realitet vært et yndig dykkermål for rekreasjonelle
dykkere. Det har i Norge ikke vært noe kutyme for å forby
sportsdykking på slike vrakplasser – enten de har status som
krigsvrak, vernede kulturminner eller naturlige gravplasser. Tvert
imot. De fleste krigsvrak ble solgt til private for opphugging og
bearbeidet der det var praktisk og økonomisk lønnsomt. Virksomheten
til Hødving Skippsopphugging er velkjent, men det var også en rekke
andre mindre aktører på det samme området. Høvding og
etterfølgeren Saga Shipping er nok mest kjent utifra både
aktivitetetens omfang og det faktum at Saga Shipping fortsetter å
hevde sitt suverene eierskap til vrakene i porteføljen, mens andre
opphugningsselskaper for lengst har derelinkvert sine vrak.
Det
er allement kjent at både allierte og fientlige vrak med avdøde ble
bearbeidet i stor skala uten at det ble tatt så store hensyn til
levningene på 50-60-tallet. På den annen side finnes det såvidt
meg bekjent ingen dykkere som er påtalt for å vise utilbørlig
attferd ovenfor levninger etter en omkommen på et skipsvrak.
Når
det gjelder vraket av Blücher er det foretatt en begrenset
bearbeiding i sammenlikning med mange andre tyske krigsvrak, men
vraket er langt fra inntakt. Propellene ble fjernet tidlig på
50-tallet og gikk til nedsmelting i Tyskland. Begge ankerne ble
fjernet tidlig på 90-tallet og det ene står nå på Aker Brygge i
Oslo, mens det andre ankeret står i Drøbak. I forbindelse med
heving av disse ankerne ble også deler av ankerkejttingen delt opp
biter og delt ut til folk som hadde arbeidet med hevingen. Kilde:
http://www.oblad.no/nyheter/ski/nyheter/har-hatt-ankerkjetting-fra-bl-cher-liggende-i-garasjen/s/2-2.2610-1.8660009
og
http://www.oblad.no/badebyen/dette-er-jahn-ottos-skattkammer/s/2-2.2610-1.3885414
Det
er en dårlig bevart hemmelighet at det i mange årtier også har
blitt fjernet andre typer gjenstander fra Blücher uten at noen har
brydd seg nevneverdig. Yrkesdykkere har skaffet seg suvernirer helt
siden propellene ble berget av Høvding Skippsopphugging i 1952. Det
samme skjedde under den offentlig påkostede oljetømmingen i 1994,
hvor også et fly av typen Arado 196 ble hevet og sendt til flymuseetpå Sola. Støvler, uniformsrester, militæreffekter, ammunisjon og
porselen har vært et vanlig syn for dykkere på vrakplassen. En del
gjenstander som trolig ble tatt opp fra Blücher i 1994 kan for
eksempel sees utstilt i en privat samling på Sjøhistorisk magasin iStavern. At det har blitt fjernet tusenvis av gjenstander fra vraket
uten at det har avstedkommet store reaksjoner synes klart. At
riksantikvaren nå har bestemt seg for å problematisere fjerning av
gjenstander fra et vrak som ikke er vernet etter kuturminneloven før
over 20 år frem i tid virker lite gjennomtenkt. Gjenstandene som er
fjernet skiller seg ikke ut ifra gjenstander fra andre tyske krigvrak
som ikke er foreslått vernet eller utstyrt med dykkerforbud eller på
annen måte omfattet av regulert dykking.
Riksantikvarens
forslag om verning av vraket av Blücher kan vanskelig sees å ha noe
annet formål enn å nedlegge et forbud om å dykke uten særskilt
tillatelse. Såvidt meg bekjent finnes det ikke et eneste vrak i
Norge som er forsøkt lovregulert på tilsvarende måte som beskrevet
i Riksantikvarens fredningsforslag. Selv dykking på vraket av
panserskipet Norge i Narvik, som nå er vernet etter 100 års regelen
i kulturminneloven, er åpent for alle etter avtale med havnevesenet
i Narvik (dette skyldes utelukkende at vraket ligger i et trafikkert
havneområde under juristiksjon av Narvik Havn og har ingen
kulturminneforvaltningsmessige forhold). I slike tilfelle synes
Riksantikvaren at vernet i seg selv er nok til å beskytte vraket mot
ulovelig aktivitet. Dette til tross for at Nordland Fylkeskommune i
brevs form har ønsket et totalforbud mot dykking på vraket av P/S
Norge.
Lovverket
må forøvrig sies å være adekvat slik det er i dag. Råderetten
til inntil 100 år gamle vrak tilhører vrakets juridiske eier dersom
eierskapet ikke er derelinkvert ved langvarig passivitet. Uønsket
fjerning av gjenstander vil dermed kunne påtales som tyveri og evt
forstyrrende aktivitet mot gravfreden vil kunne påtales med
utgangspunkt i gravferdslovgivningens paragraf om en naturlig grav.
Den lovfestede 100 års grensen for verning av skipsfunn under vann
bør ikke utvides ved kreativ tolkning av lovverket som gjelder
gravplasser på land.
Riksantikvarens
fredningsforslag inneholder et ønske om forbud mot dykking uten
innmelding på forhånd med med navn, persondata og tidspunkt for
planlagt dykking. I ettertid ønskes innsending av loggbøker med
data fra det gjennomførte dykket. Dette synes som en omstendig og
byråkratisk prosess all den tid vrakets dykkedybde er velkjent fra
før. Det vil også være naivt å tro at en slik selvmelding vil
inneholde inkriminerende detaljer av eventuelle straffbare forhold.
Det synes derfor uklart hva Riksantikvaren egentlig ønsker å oppnå
med forslaget. Sist men ikke minst vil et slikt strengt regime bryte
med all tidligere sedvane når det gjelder dykking på skipsvrak
langs norskekysten.
Riksantikvarens
verningsforslag inneholder påstander om omfattende «plyndring» på
vraket av Blücher. Fra politiet i Follo blir det opplyst at en
person er tiltalt for å ha fjernet en beltespenne fra vraket. Den
tiltalte har fremdeles beltespennen i sin bestittelse, det er mao
ikke gjort noe beslag i gjenstanden. Utfallet av saken er det for
tidlig å si noe om da den er berammet tingretten i februar 2016.
Siden forholdet kun gjelder for en enkelt gjenstand er det uriktig å
legge frem påstander om omfattende fjerning av gjenstander i
verningsforslaget.
Oppsummering
Det
er tvil om det juridiske eierskapet til vraket av Blücher siden
vraket ikke inngikk i «globalkontrakten». Ingen områder på
vrakplassen har status som en naturlig grav da det ikke lenger finnes
rester av levninger i eller utenfor vraket. Det finnes ingen
eksempler på tilfeller der fritidsdykkere har utført «skjemmende
og upassende inngrep» mot restene etter tyske soldater og sjømenn
på vraket. Allikevel bruker Riksantikvaren mye spalteplass til å
beskrive denne problemstillingen i verningsforslaget.
Det
foreligger tiltale etter det man hevder er ulovelig fjerning av en
enkelt beltespenne fra vraket. Det kan ikke sies å være bevis for
en omfattende «vrakplyndring». Riksantikvarens verningsforlag
inneholder forslag til tiltak for å kontrollere dykkingen på en
måte som aldri tidligere hær vært praktisert på noe vrak langs
norskekysten - uavhening av vernestatus. De fremsatte ønskene om
byråkratiske rutiner i forbindelse med fritidsdykking på vraket vil
vanskelig kunne avsløre uloveligheter og synes derfor å være
unødvendige.
Vennlig
hilsen
Espen
Braathen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar